mel@ni

Kategori: Yoga

En kämpig dag

Det kändes som att jag sprang ett maraton och jag var så utpumpade efter yogan. Jag har aldrig varit så trött i hela mitt yoga-liv.

Relaterad bild

Nej, jag är inte trött och nedstämd hela tiden. Jag tror jag är lite övertränad för tillfället, och behöver högre vilopuls och mindre yoga/träning under vintermörkret. Solen lyser heller inte lika länge och vi får lägre energi från solen. 

Jag får ta ledigt från yogan imorgon. Hoppas kroppen återhämtar sig snart.

Relaterad bild

 

 

 

 

 

Lolasana

Jag kände mig extremt trött igår och jag ville hoppa över yogan men jag valde att kämpa sig igenom det svåra...haha.. Det blev ändå tre timmar yoga igår, då gjorde jag primary series, lite övningar plus nedvarvning. Jag är glad att jag valde rätt. 

Jag lärde mig något nytt igår. Nämligen Lolasana (Pendant Pose). Det är en övergångsrörelse med (kropps)lyft där knän och benen dras upp mot bröstet med hjälp av bandha (rotlåset) samtidigt som du lyfter upp kroppen med hjälp av "'push-up' - att pressa dig upp så mycket som möjligt och sträcka ut armarna. Jag kom på ensak, man gör Lolasana samma sätt som vi lyfter upp till en L-sit. 

 

 

Det räcker med två 2 timmar yoga idag.

 

 

yogakläder

Det är svårt att hitta bra kläder till yoga för att träningskläder är inte gjorda för yoga. Män i min yogaklass är väldigt avklädda, de har ofta shorts och utan T-shirts på sig hehe.. De flesta kvinnor i min yogaklass har leggings på sig. Jag förstår mig inte på de för att jag hatar ha leggings på mig när jag gör yoga. Men jag förstår mig på mina manliga klasskompisar. Gör yoga i 1,5 -2 h utan paus med tjocka kläder är inget vidare...HAHAHAHA..

 

 

Jag har beställt ett par leggings från NIKE och en träningslinne via Zalando. Jag kommer inte använda leggingsen i min yoga. 

Nike Sportswear - CLUB LOGO - Leggings - black

HIIT - MARTINA SEAMLESS RIBBED - Linne - red

HIIT - MARTINA SEAMLESS RIBBED - Linne - red

 

 

Det blev 304 kr minus presentkort med 100 kr = 204 kr.   

 

 

 

The middle splits

Jag är jätteglad att jag klarade gå ner i middle splits (mittdelning/box splits igår. Jag kan redan front Splits och gör positionen som uppvärmningsövning innan yogan. Men jag vill kunna kunna öppna upp höfterna ordentligen..haha.. Annars ingår splits inte i Ashtanga första serien.

Jag rekommenderar inte att göra svåra yogapositioner själv utan att ha omfattande erfarenhet, styrka och rörlighet.

Knytkalaset igår

Ska inte ljuga för er, att behöva vakna klockan 5 på morgonen är inget vidare. Jag är alltid noga med uppvärmningen inför Ashtanga yoga. Där kör jag uppvärmning i cirka 30 -45 min innan jag åker iväg till yogaskolan. Det tar tid för kroppen att få igång både fysiskt och mentalt. Promenader är också bra som uppvärmning. Men uppvärmning behövs inte om ni håller på med enkla yogaformer.

 

Kl 7.47 på morgonen

 

 

Jag kunde inte aktivera magstödet och det var svårt att göra vissa positioner igår men ledd klassen gick ändå rätt så bra. Vi hade ett vegetarisk knytkalas direkt efter yogan (våra knytkalas mosvarar julfest). Knytkalaset var toppen med trevligt sällskap. Det fanns mycket mat och efterrätter. Jag skulle vilja ha vegetarisk knytkalas lite oftare =). 

 Bildresultat för vegetarisk julbord

 

 

 

 

 

Prestationsångest

Idag har det varit en mörk och trist dag, en sådan som inte platsar här. Jag tror man blir lätt asocial och deprimerad under vintermånaderna. 

Bildresultat för dark night

 

 

Jag gjorde 2,5 h yoga idag men jag hann faktiskt inte allt jag ville göra/öva på. Därför har jag lite prestationsångest. Det svåraste med Ashtanga yoga är när jag har fastnat i en position/positionerDet gäller oftast mer betydande yogapositioner där jag har kommit halvvägs eller har lite kvar.

 

Bildresultat för yogi bear yoga

 

Nu på söndag är det dags för årets vegetarisk knutkalas och ledd klass. Jag ser fram emot knutkalaset och ledd klassen. Jag tänker bjuda på lite rostad butternut. Rostad butternut smakar precis som sötpoptatis. Har köpt butternut på ICA Kvantum för 15 kr/kg. 

 

Igår

Yogan gick jättebra igår. Jag har lite träningsvärk idag. Ska försöka ta det lite lugnare och vila kroppen lite. Det räcker med 1,5 h yoga idag...haha..

 

Lussekattdräkt för 199 kr??? !! Fan va ful den är!

 

 

Jag gillar provbindor från Tena.  

 

 

 

Provsmakning

är utmattad

Jag är lite utmattad efter 2.5 h yoga. Hoppas jag orkar öva lite positioner nu ikväll -- haha...

 

Sats Göteborg

Den 21 november är du varmt välkommen till SATS Masthugget på yogaintro. Eventet är för dig som är nyfiken på yoga men inte testat än, för dig som vill lära dig mer om fördelarna med yoga eller för dig som vill ha en grundlig genomgång i yogateknik för nybörjare.

✨ Anmälan sker här: https://yogaintro-pa-sats-masthugget.confetti.events/

✨ Vi bjuder på något att äta & dricka efter eventet.

Som SATS-medlem får du även ta med en vän, se då till att även din vän anmäler sig genom länken ovan.

OBS! Begränsat antal platser.

yoga i höstmörkret

Dagarna blir kortare och mörkare. Det är lätt att glömma hur höstmörkret påverkar oss. Att orka yoga/träna även när det är mörkt och kallt är svårt. Energin blir lägre och koncentrationen svårare att hålla.  

Jo, jag gör fortfarande min Ashtanga yoga 6 dagar i veckan. Just nu känner jag mig kraftlös och mindre initiativrik än vanligt p.g.a. höstmörkret. 

 

 

Förra veckan klarade jag "jump back", att hoppa bak till chaturanga. Det tog mig ett halv år att lära mig och klara av grundläggande "jump back"...haha.. Om jag ska vara riktigt uppriktig mot er nu så trodde jag aldrig att jag skulle klara det. 

 

Pick Up and Jump Back från @indayogateacher