mel@ni

Kategori: Yoga

Kroppsdelar

Jag tror alla människor är missnöjda med sin kroppNågra vill ha större muskler, andra vill bli smalare, ha längre ben eller större bröst. Jag är nöjd med mitt tjocka hår men jag är inte nöjd med mina ben och armar. Jag har alltid haft starka ben men jag har aldrig gillat inte mina ben. Jag har samma sorts ben som Kino, korta och kraftiga "fotbollsben". 

 

 

Jag hatar också mina svaga armar. Jag har fortfarande problem med handstand, jag har svårt att "pusha upp" kroppen upp i luften för att mina armar är inte tillräckligt starka. Fy, det stör mig som sjutton!

Jag har inte längre överskottsfett på ryggen. Men det är svårt att få bort bukfett på magen. Ja, vem fxn vill inte ha en platt mage ???? Vilka kroppsdelar är du mest och minst nöjd med?

 

 

 

 

 

 

 
 

Lingon & yoga

Fredag igen. Fan, jag fick mens i morse. Att ha mens kan kännas jobbigare för vissa än andra. Jag har aldrig haft problem med mens förra nu. Man kan göra lätta yoga under mensen, och poweryoga är ok. Det är upp till var och en men svåra yogapositioner man bör undvika. Jag har till exempel svårt att göra handstående, huvudstående och shoulderstand under mensen, alla positioner som kräver höftöppningar och core strength. 

Så är det att ha mens, det suger som fan....

Bildresultat för lingon

 

I Did It

Världens bästa yogasdag idag. Jag klarade handstand kick up utan vägg idag =). Nu behöver jag 1-2 månader till för att behärska handstand.

 

Felfri handstand från Kino.

 

Mindfulness

Hälsans Hus Lund har öppet hus imorgon. Då ska jag testa mindfulness (meditation). Jag tycker meditation är mycket svårare än yogapositioner.

Split/spagat

Jag gick ner i center split/spagat nu ikväll. Det gick bra, det gjorde inte ont.

Center split är inte något speciellt men det är bra att veta hur mycket höfterna kan öppnas upp. Alla Ashtanga yoga positioner kräver vighet och flexibilitet i höfterna, därför!!! *Jag rekommenderar inte att göra split/spagat om du har ont i höften. 

 

Amen bro!!! 

 

En seg dag

En seg dag och jag är sur. Jag gillar jul och högtider men det är jättesvårt att äta lagom över julen. Det är lätt att överäta och bli fet av all extra julmat. Jag har säkert gått upp 1-2 kilo p.g.a. julmat. Jag ligger också efter i yogan. Fxn, det känns surt!

Bildresultat för fitness fett

 

 

 

Jag har haft problem med att handla på kicks.se och mitt presentkort har inte fungerat. Har nu ringt till Kicks kundtjänst idag och löst problemet.

Har beställt lite grejer för 53 med presentkortet. Nu vill jag inte handla mer på rean. 

 

 

Lider av vinter

Just nu lider min kropp av vinterdepression. Det har med växlingarna mellan ljus, mörker, soluppgång och solnedgång att göra. Jag har alltid haft svårt att vakna med mörkret och kroppen går på lågvarv när det blir mörkt där ute - Min kropp orkar inte mycket så fort det blir mörkt. 

Jag brukar gör yoga direkt på morgon, när jag har vaknat. Men nu kan jag inte göra p.g.a. mörkret. Det är skitjobbigt. Någon som har samma problem som jag???

Bildresultat för när det blir mörkt där ute.

 

 

 

 

Yogaposition & fullversion

Jag har kommit långt med min yoga. Att behärska en yogaposition till 100 % är svårtJag kan göra Bakasana i fullversion, från kråkan till tranan. Nu kan jag också hoppar från uppåtgående hund till tripod/huvudstående och övergår till Bakasana. Men jag övar fortfarande på Bakasana p.g.a. svårighetsgrader.....Yogapositioner tar aldrig slut!

 

Från en ful kråka....

 

 

till en vacker trana, Bakasana i fullversion. 

Bildresultat för Bakasana

 

 

Jag har lyckats behärska Forearm Stand (utan en vägg), den tog ungefär 1,5 månader...haha...

Bildresultat för Forearm stand

 

 

Nu kan jag också göra den här positionen utan en vägg, Forearm stand scorpion. Jag vill kunna göra Forearm stand scorpion i fullversion. Övning ger färdighet, brukar man ju säga.

Bildresultat för Forearm Stand

 

 

Forearm stand scorpion i fullversion ser ut så här. 

 

Tisdag & yoga

Det var så tufft på Mysore klassen och jag har aldrig svettats så mycket som idag, men min lärare fortsatt uppmana mig och ge mig nya positioner. Satan, jag har fått massa läxor också.

Tempot är väldigt högt. Jag saknar bara tre positioner från "första halva Primary Series plus hela avslutningsfrekvensen". Jag vet inte om det är bra eller dåligt, för att få halvan av Primary Series plus hela avslutningsfrekvensen är rätt mycket för en nybörjare. 

Jag började min yogaklass i september. Då var vi 12 personer/elever från början. Just nu gör jag yoga med de "äldre eleverna". Två klasskamrater från grundkursen är kvar men jag vet inte om de andra är kvar. Jag vet yoga är ingen tävling, jag är bara nyfiken och vill veta hur det har gått för de andra, hur långt de har kommit i Primary Series, om min lärare är lika tuffa mot de etc hehe...

Första halvan av Primary Series och hela avslutningsfrekvensen ser ut så här, men i Mysore klasserna får vi göra serien utan lärarens instruktioner. Vi behöver inte kunna alla positioner i fulla versioner men vi behöver kunna ordningsföljden någorlunda utantill. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vegan & Quorn korv

Jag kan tyvärr inte bjuda min klass på Vegan Quorn korv. Såg nu man ska ta med sig en plantbaserad maträtt. Det finns två typer av veganer runtomkring oss - Seriösa och oseriösa veganer. Seriösa veganer lever på plantbaserad kost medan oseriösa veganer lever på förädlad/processad och onaturlig mat. De flesta yogisar som har hållit på med yoga i många år lever på plantbaserad kost. 

Jag vill inte bli vegetarian/vegan för att det är en svår roll och livstid att leva upp till, men jag följer rekommendationer om kost från yoga - Äta mer av rena råvaror, plantbaserad och naturlig mat. Och minska mängden av kött, processad och konstgjord mat. Quornprodukter är tyvärr konstgjorda mat.

My, din syster får lida, hon får mina Quorn korvar hahaha!!!