mel@ni

Kategori: Yoga

Lingonveckan

 Lingonveckan = Ingen fysiskt krävande yoga!!!

 

 

 

 

 Jag får nöja mig med att titta på män som har svårt att öppna upp höfterna...haha..

Min söndag

Min söndag startade strax efter halv fem på morgonen. Började dagen med två koppar kaffe, lite mediation och 45 min uppvärmning, sen åkte jag till Malmö. 

 

 

Klockan halv 12 var vi klara med ledd klassen och yogan. Nu gör jag yoga i Malmö istället för att min yogaskola har precis flyttat helt till Malmö. 

Bildresultat för lotus yoga

 

 

Passade även på att lösa in smskuponger i Hemköp Värnhem. 

 

 

 

Kom hem klockan 14.00 och jag var helt slut i kroppen. Jag hoppas jag orkar öva lite yogapositioner nu ikväll =). Då var även denna söndag snart slut. Helgen har ännu en gång sprungit iväg.

Borta bort men hemma bäst -Lund är alltid bäst !

 

handsvett och yogamatta

Jag har haft Manduka Eko SuperLite Mat 1,5 mm tidigare. Det är en jättebra reseyogamatta med bra grepp. Men yogamattan passar inte Ashtanga yoga, genomhopp, eller svettiga yogapasset. 

 

 

Jag kommer att klippa mattan i bitar och använda de matt-bitarna som matthanddukar. Att halka på sin yogamatta är ett vanligt problem. En matthandduk hjälper dig att få bättre grepp. Om du har problem med handsvett kan du använda en yogahandduk i mikrofiber. 

Jag kan inte använda yogahandduk i mikrofiber för att jag har torra händer. Jag får aldrig handsvett hahaha...

Bildresultat för handsvett

The Gatekeepers

"The Gatekeepers" i Ashtanga Yoga

Vi har bestämda positioner som kallas för "The Gatekeepers" - Portvakterna som håller dörren/serien stängd. Du måste klara av den här positionen/positionerna för att kunna gå vidare till nästa position i serien.  

 

 

 

 

Jag har kört fast i Primary Series. Jag har klarat av Bhujapidasana och Kurmasana, men inte Supta kurmasana - Dessa positioner är också "The Gatekeepers". 

 Kurmasana - Sköldpadda 

 

 

 

Jag har tyvärr korta armar. Att binda fast mina händer bakom ryggen är det svåraste för mig, men jag tror att jag är redo att lyfta benen och lägga benen bakom huvudet i Supta kurmasana!!!!

Bildresultat för supta kurmasana

 

 

Nu slår sommarvärmen till igen

En högtrycksrygg har anlänt till Skåne och bjuder på en sommarvärme med temperatur på upp till 26 plusgrader. 
Jag gillar inte värmen när jag gör Ashtanga yoga. Det är jättesvårt att styra kroppen och rotlåset i värmen. Jag ska åka till Malmö och gör yoga imorgon, jag är orolig för vädret. Vi har inte AC på skolan heller...haha..
 
Bildresultat för sol
 
Jag har lyckats låna ett jojokort för hela Skåne för 30 kr =). Jag får passa på och bada i Kämpinge efter yoga-passet. 
 

Helsingborg

En tuff vecka

Jag har haft ont i axeln på höger sida. Nu har det äntligen löst sig med besvären, men jag lite efter i Ashtanga yoga. Det är så jobbigt att ha en bra rutin och så plötsligt händer något som gör att kroppen inte funkar under en period. Man missar så många praktikdagar och det leder till en nedåtgående spiral. *Jag har haft ett uppehåll i Ashtanga yoga i två veckor p.g.a. axelbesvären. 

 Bildresultat för axel ont

 

 

Jag har börjat öva mer på Bhujapidasana, Kurmasana och Supta Kurmasana (armpress, sköldpadda och sovande sköldpadda)Hittills har det gått bra.......................

Det enda jag inte kan göra i Bhujapidasana är att "hoppa fram och fånga armarna med fötterna". Men min lärare har sagt att övergången till bakasana är viktigare än inledningshoppet. 

Tips till er yogisarDu gör i princip kråkan/tranan och sedan hoppa bakåt. Att kunna göra kråkan eller tranan är ett måste, annars klarar du inte av Bhujapidasana, Kurmasana och Supta Kurmasana.

 

Min Bhujapidasana är inte lika fint som den här...hehe..

 

 

 

 

 

Malasana

 

Inom yogan finns det mängder av olika asanas. Den här positionen kallar för Malasana - Squat. En kvinna i Squat medan hon väntade på bussen!

Ha en trevlig söndagskväll!//Peace

Jag är less

Jag är vänsterhänt och mina kroppsdelar (höft, armar, ben, axlar m.m.) på vänster sida är alltid starkare och rörligare än kroppsdelar på höger sida. Just nu har jag ont i min högra axel p.g.a överansträngning. Jag gör alldeles för många pushups rörelser och armhävningar när jag övar hemma. Det är aldrig bra med många upprepade rörelser med armar och axlarMin högra axel klarar inte av trycket. 

Relaterad bild

 

 

Just nu är min yogalärare bortrest en månad. Nu kan jag passa på att ta en paus från Ashtanga yoga i två-tre veckor. Jag kan inte utföra primary series som den är i två veckor, men jag kan fortfarande öva på de flesta positioner i serien eller modifierad.

Jag har fått Kurmasana/sköldpadda och den första versionen av Supta Kurmasana/sovande sköldpadda (det finns två versioner) av min lärare. Det är synd att jag kan inte öva dessa positioner i två veckor. 

Sköldpadda och den första version av sovande sköldpadda ser ut så här. Först gör man Sköldpadda och sedan övergå till sovande sköldpadda. 

 

 

En tuff vecka

Herregud, vad varmt det är. Det är svårt att utgöra Ashtanga yoga i värmen. Imorgon är det mysoreklass, hoppas på lagom varmt väder!

 

 

 

 

Jag har inte hunnit bada i havet. Jag ska försöka ta årets första dopp under veckan. 

Relaterad bild

 

 

 

Plötsligt dök han bara upp från ingenstans. *Det känns så jäxla overkligt. Jag vet inte vad jag ska göra åt saken. 

Bildresultat för Kill Him

 

Jag kan alltid göra en "OJ Simpson"..haha..