mel@ni

Kategori: Yoga

Kursen

Yogakursen varade i ca 2 timmar och 45 minuter med 5 minuters paus, det kändes lite för långt. Men kursen var så kul att jag ser fram emot nästa kurs!

 

Två år av lidande

I Baddha Padmasana (Bunden lotus) sitter man i lotus och gör en handbindning bakom ryggen, tar tag i stortårna bakom ryggen.  Baddha Padmasana gör man i slutet av serien. 

Jag har alltid haft problem med denna positionen. Jag har aldrig kunnat gripa stortårna med båda händerna.  Men så plötsligt händer det idag =). Det har bara tagit två år att lära mig denna positionen...haha..

lördag

Idag måste man kämpa på trots att kroppen inte orkar. Vädret är ju en sak som inte direkt går att förändra. Jag ska åka till Malmö imorgon trots skit väder! 

 

- Jag tror att min styrka är på väg tillbaka.

 

 

Jag fick ett Lyxpresentkort från YouGov igår och löste in mot ett Zalando presentkort. Lyxpresentkort är tråkigt. 

 

 

 

ont i magen

Jag åt förresten en minipizza från getyourpizza.se, men sen upptäckte jag att jag fick ont i magen. Hoppas det går över snart och min förhoppning är att jag snart kan komma igång med yoga ikväll. 

 

 

 

Garbha Pindasana (Embryo in Womb Pose) var sista positionen jag fick från min lärare. Det tog tre månader innan jag kunde lägga händerna på kinderna. Yogapositioner är fantastiska på många sätt. Men det tar tid att lära sig.

Conciencia Yoga: Asanas: Garbha Pindasana

 

 

 - Kreativ meme i virustider.

An awesome day

Jag åkte hemifrån kl. 07.46 i morse och kom inte hem förrän kl. 14.36. Det var ovanligt mörkt på morgonen men yogan gick förresten bra idag. Dessutom bjuds det på fika efter yogaklassen. 

 

 

 

 

 

Åt lunch på Triangeln kl. 13.19.  

 

 

 

 

 

Jag tog också en liten kaffe på 7-Eleven. - Har du 7-Elevens app så missa inte att värva en vän då får du en gratis liten kaffe :) 

 

 

 

min yogapraktik

- Han har sabbat vårt liv, och blir inte ens dömd. Han har också sabbat min yogapraktik. Känns som ett jävla fuckixg slag i ansiktet. 

Jag vet att yoga är så mycket mer än fysiska positioner, men ändåIngen förstår hur mycket tid jag har lagt på den fysiska praktiken. Det är jävla ledsamt att se så mycket förstöras på en sådan kort tid. Herre gud, nu får jag börja om från grunden !

Jag har inte tappat tron på mig själv. Det skulle vara som att ge upp. Jag tänker inte låta en random toxic asshole begränsa mitt liv och inte låta mig göra det jag vill göra.

Ha en fortsatt trevlig kväll alla mina läsare ! //

 

No more memes but....

Söndag igen

Dagen började som vanligt med ett glas vatten, två koppar kaffe och en halvtimme morgonyoga. Jag åkte hemifrån 08:46. Jag är en hemsk rutinmänniska....hahaha..

Mysoreklassen varade i en timme och en kvart. Hur gick det så fort? Det beror på hur långt man har kommit i serien. Men Ashtanga yoga är max två timmar.

 

 

 

Hämtade ut två flaskor på Le Croissant (bakom Malmö centralstation).

 

 

 

På vägen hem stannade jag på en 7-eleven-butik och drack en gratis latte. Jag var helt slut när jag kom hem från yogan. 

 

Naturliga rörelser

Grusprinsen har kommit hem från utlandet. Han har gått upp i vikt sen han slutat träna. Han har inte gått upp överdrivet mycket i vikt, men en skillnad sedan vi träffades. 

 Tyvärr mina vänner, han kan inte släppa taget om en. Och nu är sexpacket också borta..hahahaha...

Limpunkter håller ihop Carlsbergs nya sexpack - Packnews.se din ...

 

 

Jag stör mig inte på hans viktuppgång. Det som stör mig är att han inte kan nudda sina tår. Det finns några naturliga rörelser som alla ska klara av, oavsett ålderDu behöver inte träna 5-6 dagar i veckan för att kunna göra de här rörelserna. Det räcker med en sund livsstil och röra på sig mer, men undvik stillasittande och soffliggande. 

Om du inte kan göra dessa rörelser då har du förmodligen problem med din rörlighet, ryggen, höften, värk i knäna eller annat.

 

Här är de naturliga rörelserna:

*Att kunna nå tårna eller göra en halv framåtfällning, både stående och sittande. 

*Att kunna sitta på golvet med en rak rygg.   

*Att kunna ligga på golvet utan besvär. 

*Att kunna sitta i en djup squat/huk med båda fötterna på marken. En bra rörelse som öppnar upp både höfter och ländrygg.

 

 

Halv stående framåtfällning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

äää

 

 

att nå sina tår i pachimottasana (sittande framåtfällning),

 

 

 

 

Tisdag

 

Det har varit en väldigt varm dag idag och varmare kommer det bli i sommar. Jag gillar värmen, max 20 grader i Sverige. Däremot gillar jag inte en  äcklig fuktig dag. Då klarar kroppen inte av att Ashtanga yoga. 

Nu har jag lärt mig rulla ett varv med kroppen i Garbha pindasanaNu måste jag öva mig på det där varje dag hela sommaren. 

*Man ska rulla som en boll........

soccer ball bouncing

 

Tack vare det varma vädret finns det nu fullt av röda smultron där jag bor =).

Det svåraste

Sist fick jag Garbha Pindasana (embryot i livmodern) och Kukkutasana (tupp), en kombination av olika yogapositioner och rörelser. 

Jag måste öva de nya positioner idag så det blir nog inget lördagsmysDet är alltid kul att få nya yoga postioner. Man kan också känna sig stressad om man har för höga krav..hahaha..

 Gravid vecka 6-10 | www.minbebis.com

 

 

Eskil Schilling visar hur man gör Garbha Pindasana och Kukkutasana i videonEskil Schilling är auktoriserad ashtangayoga-lärare.

Kort om denna kombination: Fosterutveckling, från ett embryo till en fullvuxen tupp. 

Gör Garbha Pindasana, håll sedan 5 andetag. Placera händerna på pannan/huvudet och rulla ett varv. Sen kommer upp till Kukkutasana (tupp), håll sedan 5 andetag. 

- Avslutning - Hoppa bakåt i lotus. 

 

 

 

Det är svårt att rulla ett varv med kroppen, men inte omöjligt. Det svåraste med denna kombination är faktiskt att hoppa bakåt i Lotus - det skrämmer mig ! Det kommer att ta lång tid att lära mig rörelsen. 

Ha en riktigt trevlig nationaldag!