mel@ni

Spagat

De flesta som gör yoga kämpar med sina framåtfällningar medan jag kämpar på med att öppna upp höften så mycket som möjligt. Jag är vig, men jag vill bli mer vigare och rörligare, för att svåra positioner kräver mycket rörlighet

Jag övar sittande spagat 5-6 dagar i veckan. Jag ser inte "att gå ner i spagat" som en yoga position utan en övning där man stärker ben och öppnar upp höfterna. Spagat är väldigt bra övning för att öppna upp höftpartiet. Det finns olika typer av spagat: sittande, stående och spagat i luften.

Gör inte spagat om du har höftproblemOm du kunde spagat som barn så kan du träna tillbaka det utan större problem. Innan du går vidare till en hel spagat, börjar alltid med en halv spagat för att bygga upp spagaten.

 

En vanlig sittande spagat.

 

 

Spagat i luften, med underarms stående. Jag gör inte spagat i luften, men jag har börjat med stående spagat. 

 

 

Stående spagat, Urdhva prasarita eka padasana (full version). Du bör ju kunna trebent nedåtgående hund, sittande spagat och uttanasana innan du börjar med Urdhva prasarita eka padasana. Trebent nedåtgående hund är en modifierad version av Urdhva prasarita eka padasana. 

Urdhva Prasarita Eka Padasana

 

 

Jag övar också trebent nedåtgående hund. Jag kan nästan den här positionen. 

Bildresultat för standing split

 

 

Min Urdhva prasarita eka padasana ser ut så här, i 45 graders vinkel. Målet är att få upp benet i 90 graders vinkel, den gröna linjen. Då har jag öppnat upp höfterna till 100 % ??? haha...

Många gör tyvärr fel med den här positionen.

 

 

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas